Daniel Erlandsson: Arcobaleno

Daniel Erlandsson: Arcobaleno

Nøstetangen norsk glassmuseum
4. juli – 23. august

Regnbuen er et symbol med stort tolkningsrom. Den kan representere håp, skjønnhet, samhold – og den står for forbindelsen mellom det som var, og det som skal komme. Daniel Erlandsson utstilling Arcobaleno viser nye arbeider som feirer glassets muligheter for form og farge, inspirert av glassblåserkunstens historie og håndverkstradisjoner.

Erlandsson kommer fra en familie med lange glasstradisjoner, og er en av fire brødre som alle er glassblåsere. Han har bakgrunn fra både industri- og kunstglassproduksjon. Som glassblåser ved Nøstetangen glass er han en av få glassblåsere i Norge som behersker 1700-tallets avanserte glasstekniker. I sin egen produksjon kombinerer han ofte moderne form med elementer fra barokkglassets tunge, sveifede eleganse. Dette kan komme til uttrykk i en profil eller detalj, eller som parafraser over klassiske glassmodeller.

Pyramiden (2020) en fri fortolkning av en type dessertoppsatser Nøstetangen produserte i 1760-årene, og en honnør til barokkens overdådighet. Den er komplisert å blåse og montere, og er konstruert etter samme prinsipp som verkets lysekroner, med sveifede armer og «gemshorn» med vridde rifler, som monteres i forsølvede trekonsoller. Glasskurvene kan hektes av, og var ment for søtsaker på bugnende dessertbord.

Goblets er en ny serie vinglass produsert for utstillingen. Glassene bygger på den venetianske glassblåsertradisjonen, som kjennetegnes ved sine farger, ornamenter og optiske effekter. De blåses gjennom en tidkrevende teknikk, hvor glassblåseren først trekker lange glasstenger i flere farger. Disse kuttes i passende lengder, smeltes sammen med glass-emnet og blåses på frihånd til ønsket fasong. Stett og fot lages etter samme prinsipp som 1700-tallets drikkeglass fra Nøstetangen, med luft i benet og vridde rifler. Den skulpturale pokalen Arcobaleno (2020) skisserte Erlandsson allerede i 2014. Den består av flere pokaler med lokk som er sammensatt til en skulptur i alle regnbuens farger.

   

Daniel Erlandsson (f. 1971) er utdannet glassblåser i Kosta i Sverige. Han arbeidet ved Kosta Glasbruk og Hadeland glassverk, før han i 1996 inngikk samarbeid med Lynn Funnemark Johansen, og var med på å bygge opp Nøstetangen Glass i Hokksund.  I dag driver Erlandsson både Nøstetangen Glass og sitt eget merkevare Glassøyet, der han lager både gammel og ny design. Erlandsson leverer blant annet glass til de norske og danske kongehus. Han har vært med på å restaurere lysekronene i Kongsberg kirke og alterstakene i Haug kirke. Erlandsson har deltatt ved flere utstillinger, og er medlem av Norske Kunsthåndverkere.